iiimilia

Alla inlägg den 1 april 2009

Av Emilia - 1 april 2009 12:06

Planeten Jorden, en sjuk planet med fega invånare. Jorden har ett system som aldrig kommer fungera. Klagosång hörs över hela klotet över hur fel systemet är. Kugghjulen klagar, vet ni. Komponenterna. De ser sig inte som en del i det stora hela, och tar inget ansvar för något annat än att sjunga deras klagosång. Gnissel, gnat och muttrande. Kugghjulen behöver se sig i spegeln. Inget system med stillastående kugghjul kan fungera.


Wikipedia.se säger bland annat detta om mobbning:

Mobbning kan indelas i olika kategorier:


  • Verbal mobbning (rykten, hån, hot, glåpord, öknamn, klotter, nedsättande kommentarer)

  • Psykisk mobbning (blickar, suckar, kommentarer, imitationer (t.ex imitera någons haltande, sätt att tala, etc), vända ryggen till, inte lyssna på förslag, flytta sig om någon sätter sig bredvid, resa sig upp och lämna sällskap när någon anländer, ignorera, utfrysning, ogrundad portning och svartlistning)

  • E-mobbning (rykten via exempelvis chattprogram eller nätsamhällen, förtal via Internet-sidor, hot via SMS, spridning av bilder och filmer på till exempel Internet utan godkännande med mera, trakasserier på Internetforum och wikier)

Mobbning finns inte som brottsrubricering i svensk lagstiftning, men de handlingar som kan ingå i begreppet är ofta brottsliga. Att knuffa någon är exempelvis misshandel.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobbning


Psykisk mobbning, ringer det någon klocka? Lojalitet mot vänner i all sin rätt, men jag tänker inte låta det gå så långt att det kan förlikas med grupptryckshandlingar. Jag tycker det här är fel, och jag tänker inte sitta och muttra i ett hörn som ett gnisslande kugghjul. Jag stannar inte. Jag tar mitt ansvar. Och jag blir faktiskt riktigt, riktigt äcklad av att se er andra som inte tar det.


Skillnaden på kritik och konstruktiv kritik, förresten, förstår ni den? Den är enorm. Det är dessutom skillnad på att tala sanning och snacka en massa skit. Och vill man inte hjälpas åt för att hitta en lösning på ett problem är det helt lönlöst att gnälla. Det är dags att vi jobbar som ett team. Skolan är inget bollhav och livet ingen lekplats. Och hon är ingen piltavla.


Ovido - Quiz & Flashcards